Spotkanie Forum Skarbników Województwa Podlaskiego oraz Forum Skarbników Warmińsko-Mazurskiego
termin szkolenia został potwierdzony do realizacji
szkolenie tradycyjne, sprawdź miejsce szkolenia klikając w ofertę
spotkanie Forum
Szanowni Państwo
Skarbnicy Miast, Gmin i Powiatów
Województwa Podlaskiego oraz Warmińsko-Mazurskiego
Fundacja Rozwoju Demokracji Lokalnej - Podlaskie Centrum serdecznie zaprasza do udziału w 2 dniowym zjeździe Forum Skarbników Województwa Podlaskiego oraz Forum Skarbników Warmińsko-Mazurskiego, które odbędzie się w terminie:
3-4.09.2024 r. w Hotelu Mikołajki Resort Hotel & SPA 3*, Jora Wielka 54C, 11-730 Mikołajki.
Informacje organizacyjne:
Dzień I – 3.09.2024 r.
11.00-12.00 - rejestracja i zakwaterowanie uczestników w zależności od dostępności pokoi. Zakwaterowanie w standardzie hotelu od godz. 15.00, możliwe szybsze zakwaterowanie - informacja na miejscu w recepcji hotelowej.
12.00 – 17.00 - szkolenie Komunikacja wewnętrzna i efektywność pracy Skarbnika w urzędzie – SALA B
14.00 - 14.45 – przerwa obiadowa
17.00 - 19.00 – czas wolny
19.00 - kolacja
Dzień II - 4.09.2024 r.
8.00 - 9.20 - śniadanie w formie bufetu
9.20 - 10.00 – wystąpienie Wolters Kluwer. Temat: Zadania Skarbnika a obowiązki kadrowo-placowe - nadzór i kontrola spraw pracowniczych przy wsparciu nowoczesnych systemów chmurowych
10.00 – 15.00 - szkolenie Prawo pracy dla Skarbnika - SALA B
12.30 – 13.00 – przerwa obiadowa
15.00 - zakończenie spotkania
Wymeldowanie z pokoju najpóźniej do godz. 15.00.
Prosimy o przesyłanie deklaracji uczestnictwa na adres mailowy: urszula.romanowicz@frdl.org.pl
DZIEŃ 1 - 3.09.24 r. - szkolenie KOMUNIKACJA WEWNĘTRZNA I EFEKTYWNOŚĆ PRACY SKARBNIKA W URZĘDZIE
Cel szkolenia: Uzyskanie praktycznej wiedzy i umiejętności związanych z komunikacją wewnętrzną, asertywnością oraz poznanie metod i narzędzi wpływających na efektywność zawodową. Celem szkolenia jest również nabycie umiejętności stosowania komunikatów asertywnych w kontakcie ze współpracownikiem, przełożonym, podwładnymi, klientami.
Korzyści dla uczestników:
Co uczestnik będzie wiedział, (czyli czego dowie się w trakcie trwania szkolenia)?
- Dowie się, jakie bariery utrudniają efektywne porozumiewanie się (różne „osobowości”, brak świadomości celu, niezrozumienie poziomów – zadaniowego i społeczno - emocjonalnego, brak umiejętności komunikacji na poziomie jednostki).
- Pozna zasady skutecznej komunikacji.
- Dowie się, dlaczego niektóre informacje są gubione lub ulegają zniekształceniu.
- Pozna i przećwiczy narzędzia komunikacyjne (parafrazę, rodzaje pytań i zakres ich stosowania, komunikat „JA”).
- Pozna sposoby przekazywania informacji w sposób asertywny (konstruktywna krytyka, kanapka informacji zwrotnych, komunikat UFO, technika FUKOZ).
- Dowie się, jakie są zasady delegowania i egzekwowania zadań.
- Pozna sześć reguł skutecznego delegowania.
Co uczestnik będzie umiał, (czyli czego się nauczy i jak będzie potrafił wykorzystać daną wiedzę w praktyce)?
- Nauczy się, jak przygotować się do trudnych rozmów przyjmując odpowiednią postawę i technikę rozmowy pomagającą w przekonywaniu innych do swoich racji.
- Nauczy się, jak udzielić podwładnemu/współpracownikowi/klientowi konstruktywnej informacji zwrotnej.
- Będzie odważniejszy i pewny siebie oraz swoich umiejętności w rozmowach z trudnym partnerem, zdenerwowanym klientem, wymagającym przełożonym itd.
- Będzie potrafił efektywnie współpracować w zespołach poprzez precyzję komunikatu, umiejętność dzielenia się informację zwrotną.
- Będzie umiał delegować zadania.
- Będzie umiał zadawać efektywne pytania: Współpracownikom, Przełożonym, Klientom diagnozując ich potrzeby bez naruszania ich godności i prawa do odmiennego zdania.
- Będzie potrafił używać komunikatów asertywnych.
- Pozna i przećwiczy narzędzia komunikacyjne (parafrazę, rodzaje pytań i zakres ich stosowania, komunikat „JA”).
Jakie kompetencje społeczne ma szansę rozwinąć/nabyć korzystając ze szkolenia?
- Nauczy się delegować i egzekwować zadania.
- Wzmocni umiejętność kierowania zespołem.
- Pozna i nauczy się stosować konstruktywną krytykę, kanapkę informacji zwrotnych, komunikat UFO, technikę FUKOZ.
- Nabędzie umiejętność parafrazowania.
- Pogłębi wiedzę na temat różnych typów osobowości i zdiagnozuje swój styl.
- Będzie lepiej zorganizowany i łatwiej będzie mu motywować innych do organizowania swojego czasu pracy.
- Wzmocni swoje umiejętności dotyczące komunikacji wewnętrznej asertywności i efektywności na swoim stanowisku pracy.
- Pozna asertywne narzędzia komunikacyjne (Parafrazę, rodzaje pytań i zakres ich stosowania, komunikat „JA”) i będzie umiał je zastosować w komunikacji z innymi.
- Nauczy się stosować „dopasowania” i „prowadzenia” w czasie komunikacji.
- Nauczy się unikać słów, które sabotują komunikację.
- Wzmocni umiejętność bezstresowej komunikacji.
- Wzmocni umiejętność radzenia sobie z krytyką.
- Będzie odważniejszy i pewny siebie oraz swoich umiejętności w rozmowach ze współpracownikiem, podwładnym, trudnym partnerem, zdenerwowanym klientem, wymagającym przełożonym itd
PROGRAM SZKOLENIA
MODUŁ 1. WARUNKI EFEKTYWNEJ KOMUNIKACJA WEWNĘTRZNEJ
Cel: Poznanie barier utrudniających i narzędzi ułatwiających komunikację wewnętrzną
- Bariery utrudniające efektywne porozumiewanie się w zespole (różne „osobowości”, brak świadomości celu, niezrozumienie poziomów – zadaniowego i społeczno-emocjonalnego, brak umiejętności komunikacji na poziomie jednostki)
- Różne typy osobowości i sposoby komunikacji z nimi. Autodiagnoza
- Sztuka aktywnego słuchania. Jak pokonać bariery utrudniające uważne słuchanie i jak skoncentrować się na treści odbieranego przekazu
- Umiejętność parafrazowania
- Jak wykorzystać pytania precyzujące wypowiedzi – rodzaje pytań i zakres ich stosowania
- Kształtowanie słuchania opartego na empatii i otwartości
- Mowa ciała – ważny element w komunikacji zespołu
- Dopasowanie i prowadzenie podstawą efektywnej komunikacji interpersonalne
- Gesty ułatwiające i blokujące komunikację w grupie
MODUŁ 2. SZTUKA DELEGOWANIA I EGZEKWOWANIA ZADAŃ ORAZ ODPOWIEDZIALNOŚCI
Cel: poznanie zasad delegowania zadań oraz odpowiedzialności
- Delegowanie - dzielenie się władzą
- Delegowanie – potrzeba czy konieczność?
- Mity na temat delegowania – dlaczego boimy się delegować?
- Co delegować, czego lepiej nie delegować - Zasada ABC
- Zasady dotyczące delegowania
- Sześć reguł efektywnego delegowania
- Egzekwowanie delegowanych zadań
- Feedback – jak przekazywać informacje trudne
- Edyfikacja – skuteczny sposób zadbania o swoje emocje i relacje z innymi.
MODUŁ 3. OD BIERNOŚCI DO AGRESJI - POSTAWY W KOMUNIKACJI – KONSTRUKTYWNE PRZEZWYCIĘŻANIE SYTUACJI TRUDNYCH
Cel: Uświadomienie uczestnikom różnych postaw w komunikacji, poznanie postaw nawykowych i wyuczonych, autodiagnoza preferowanej postawy. Trening komunikatów asertywnych, wyposażenie uczestników w praktyczne narzędzia asertywne i perswazyjne
- Poziomy konfliktów (informacja, cele, czynniki strukturalne, wartości, relacje) - rozwiązywanie konfliktów w zespołach
- Typy postaw:
- postawy nawykowe (agresywna, pasywna, manipulacyjna)
- postawy wyuczone (asertywna i odważna)
- Trzy wymiary asertywności: postawa, zachowanie, techniki
- Preferowany styl zachowania - autodiagnoza
- Jak rozmawiać z podwładnymi - sposoby przekazywania trudnych informacji:
- Konstruktywna krytyka – odwoływanie się do zachowania, nie ocenianie osoby
- Kanapka informacji zwrotnych - metoda budująca pozytywny stan emocjonalny
- Komunikat blokujący komunikację interpersonalną
- Komunikat „TY”
- Słowa i wyrażenia perswazyjne – techniki reagowania
MODUŁ 4. TRENING WYBRANYCH TECHNIK ASERTYWNYCH
Cel: nauczenie się wybranych technik asertywnych; Udoskonalenie umiejętności efektywnego komunikowania się
- Asertywność wobec szefa – wójta, burmistrza, prezydenta
- Trening technik asertywnych:
- Asertywny komunikat „JA” – odwoływanie się do opisu rzeczywistości
- Komunikat UFO – odwoływanie się do faktów
- Technika FUKOZ – odwoływanie się do zaplecza
- Technika mówienia „NIE” – asertywna odmowa
- Techniki wspomagające:
- „Przykro mi”
- „Jest mi trudno”
- Technika zamglenia
- Technika jujitsu
- Uprzedzanie krytyki
- Zdarta płyta
- Parafraza sytuacyjna
- Jak wykorzystać asertywne komunikaty kiedy:
- Krytyka jest częściowo słuszna, ale zbyt szeroko zakrojona
- Krytyka ocenia ciebie, a nie działanie
- Krytyka wyrażona jest w agresywnej formie
- Krytyka podana jest w formie aluzji
PROWADZĄCA: Trener I stopnia Polskiego Towarzystwa Psychologicznego, certyfikowany Coach Multi Level Coaching, konsultant, magister edukacji. Od lat szkoli z częstotliwością ponad 600 godzin rocznie. Od 2014 roku w jej szkoleniach wzięło udział tysiące uczestników. Bogate doświadczenie w prowadzeniu szkoleń dla administracji publicznej, między innymi dla takich instytucji jak: Akademia Kultury Informacyjnej, Kancelaria Prezesa Rady Ministrów, Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi, Ministerstwa Rozwoju Regionalnego, Ministerstwo Środowiska, Przedstawicielstwo Komisji Europejskiej w Warszawie, Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego, Urząd Zamówień Publicznych, Urząd Miasta w Poznaniu, Polski Instytut Dyplomacji, ZUS w Nowym Sączu, Fundacja Rozwoju Demokracji Lokalnej i inni. Na stałe współpracuje z Uniwersytetem Adama Mickiewicza w Poznaniu ze studentami studiów podyplomowych i dziennych. Przez kilka lat prowadziłam szkolenia „Efektywne przetwarzanie informacji” dla studentów Szkoły Głównej Handlowej, Politechniki Warszawskiej, Akademii Medycznej. Od 2008 roku jest certyfikowanym coachem (certyfikat MLC), prowadzi indywidualne treningi z menedżerami wyższego szczebla i właścicielami firm. Oprócz business coachingu i manager coachingu prowadzi również life coaching.
DZIEŃ 2 - 4.09.24 r. - szkolenie PRAWO PRACY DLA SKARBNIKA
WAŻNE INFORMACJE O SZKOLENIU:
- Zgodnie z Ustawą z dnia 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych Skarbnik jest pracownikiem samorządowym zatrudnianym na podstawie powołania. Wśród Państwa Skarbników wciąż żywa jest jednak dyskusja na temat tego, czy podstawa nawiązania stosunku pracy nie powinna ulec zmianie, a to dlatego, że zarówno w doktrynie jak i w orzecznictwie wskazuje się na to, że stosunek pracy z powołania, w porównaniu z innymi stosunkami pracy, jest stosunkiem pracy najmniej stabilnym. Dlatego też zapraszamy Państwa na spotkanie, na którym przedstawione zostaną cechy zarówno stosunku pracy z powołania, jak i umownego stosunku pracy.
- Poza tym, z uwagi na rolę, jaką Państwo Skarbnicy odgrywają w Urzędach, w czasie spotkania przedstawione zostaną zagadnienia dotyczące Skarbnika, jako osoby kierującej pracownikami, ze szczególnym uwzględnieniem odpowiedzialności z zakresu prawa pracy.
PROGRAM:
- Podstawa prawna nawiązania stosunku pracy Skarbnika.
- Ustalenie warunków zatrudnienia, w tym ustalenie wysokości wynagrodzenia za pracę.
- Podstawa prawna odwołania skarbnika i wpływ na stosunek pracy. Ochrona stosunku pracy.
- Powołanie jako podstawa nawiązania stosunku pracy a umowa o pracę – podobieństwa i różnice.
- Status prawny skarbnika jako głównego księgowego budżetu jednostki samorządu terytorialnego oraz pracownika samorządowego.
- Skarbnik jako osoba kierująca pracownikami
- uprawnienia osoby kierującej pracownikami,
- obowiązki osoby kierującej pracownikami,
- odpowiedzialność osoby kierującej pracownikami.
7. Odpowiedzi na pytania Uczestników.
PROWADZĄCA: prawniczka, która specjalizuje się w problematyce zatrudniania, zbiorowym prawie pracy oraz pragmatykach urzędniczych. Przez 17 lat była pracownikiem Państwowej Inspekcji Pracy. W trakcie pracy przygotowała ponad 600 opinii prawnych. W działalności kontrolnej koncentrowała się na problematyce czasu pracy, naliczenia i wypłaty wynagrodzeń oraz współpracy pomiędzy pracodawcą a związkami zawodowymi. Prowadzi szkolenia, warsztaty i konferencje, w tym m.in. w ramach Kongresu Sekretarzy, Forów Sekretarzy i Pracowników Kadr, które to Fora działają w całej Polsce przy FRDL im. Jerzego Regulskiego. W działalności szkoleniowej zwraca uwagę przede wszystkim na praktyczny wymiar stosowania przepisów prawa, co umożliwia jej wypracowanie optymalnych form przekazu wiedzy. Ponadto od 2010 roku jest wykładowcą akademickim, który współpracuje z Akademią WSB w Dąbrowie Górniczej, a także ośrodkami zamiejscowymi Akademii, Wyższą Szkołą Zarządzania Ochroną Pracy, a także Uniwersytetem Łódzkim. W latach 2004-2011 r. była wykładowcą akademickim w Uniwersytecie Śląskim Wydział Prawa i Administracji.
FORA SAMORZĄDOWE