• * Na Maku zamiast klawisza Alt używaj Ctrl+Option(⌥)

Spotkanie Forum Skarbników Województwa Podlaskiego oraz Forum Skarbników Warmińsko-Mazurskiego

Ważne informacje o szkoleniu

Szanowni Państwo
Skarbnicy Miast, Gmin i Powiatów
Województwa Podlaskiego oraz Warmińsko-Mazurskiego

Fundacja Rozwoju Demokracji Lokalnej - Podlaskie Centrum serdecznie zaprasza do udziału w 2 dniowym zjeździe Forum Skarbników Województwa Podlaskiego oraz Forum Skarbników Warmińsko-Mazurskiego, które odbędzie się w terminie:
3-4.09.2024 r. w Hotelu Mikołajki Resort Hotel & SPA 3*, Jora Wielka 54C, 11-730 Mikołajki.

Informacje organizacyjne:

Dzień I – 3.09.2024 r.

11.00-12.00 - rejestracja i zakwaterowanie uczestników w zależności od dostępności pokoi. Zakwaterowanie w standardzie hotelu od godz. 15.00, możliwe szybsze zakwaterowanie - informacja na miejscu w recepcji hotelowej.

12.00 – 17.00 - szkolenie Komunikacja wewnętrzna i efektywność pracy Skarbnika w urzędzie – SALA B

14.00 - 14.45przerwa obiadowa 

17.00 - 19.00 – czas wolny

19.00 - kolacja

Dzień II - 4.09.2024 r.

8.00 - 9.20 - śniadanie w formie bufetu

9.20 - 10.00 – wystąpienie Wolters Kluwer. Temat: Zadania Skarbnika a obowiązki kadrowo-placowe - nadzór i kontrola spraw pracowniczych przy wsparciu nowoczesnych systemów chmurowych

10.00 – 15.00 - szkolenie Prawo pracy dla Skarbnika - SALA B

12.30 – 13.00przerwa obiadowa

15.00 - zakończenie spotkania

Wymeldowanie z pokoju najpóźniej do godz. 15.00. 

Prosimy o przesyłanie deklaracji uczestnictwa na adres mailowy: urszula.romanowicz@frdl.org.pl 

zwiń
rozwiń
Program

DZIEŃ 1 - 3.09.24 r. - szkolenie KOMUNIKACJA WEWNĘTRZNA I EFEKTYWNOŚĆ PRACY SKARBNIKA W URZĘDZIE

Cel szkolenia: Uzyskanie praktycznej wiedzy i umiejętności związanych z komunikacją wewnętrzną, asertywnością oraz poznanie metod i narzędzi wpływających na efektywność zawodową. Celem szkolenia jest również nabycie umiejętności stosowania komunikatów asertywnych w kontakcie ze współpracownikiem, przełożonym, podwładnymi, klientami.

Korzyści dla uczestników: 

Co uczestnik będzie wiedział, (czyli czego dowie się w trakcie trwania szkolenia)? 

  • Dowie się, jakie bariery utrudniają efektywne porozumiewanie się (różne „osobowości”, brak świadomości celu, niezrozumienie poziomów – zadaniowego i społeczno - emocjonalnego, brak umiejętności komunikacji na poziomie jednostki).
  • Pozna zasady skutecznej komunikacji.
  • Dowie się, dlaczego niektóre informacje są gubione lub ulegają zniekształceniu.
  • Pozna i przećwiczy narzędzia komunikacyjne (parafrazę, rodzaje pytań i zakres ich stosowania, komunikat „JA”).
  • Pozna sposoby przekazywania informacji w sposób asertywny (konstruktywna krytyka, kanapka informacji zwrotnych, komunikat UFO, technika FUKOZ).
  • Dowie się, jakie są zasady delegowania i egzekwowania zadań.
  • Pozna sześć reguł skutecznego delegowania.

Co uczestnik będzie umiał, (czyli czego się nauczy i jak będzie potrafił wykorzystać daną wiedzę w praktyce)?

  • Nauczy się, jak przygotować się do trudnych rozmów przyjmując odpowiednią postawę i technikę rozmowy pomagającą w przekonywaniu innych do swoich racji.
  • Nauczy się, jak udzielić podwładnemu/współpracownikowi/klientowi konstruktywnej informacji zwrotnej.
  • Będzie odważniejszy i pewny siebie oraz swoich umiejętności w rozmowach z trudnym partnerem, zdenerwowanym klientem, wymagającym przełożonym itd. 
  • Będzie potrafił efektywnie współpracować w zespołach poprzez precyzję komunikatu, umiejętność dzielenia się informację zwrotną.
  • Będzie umiał delegować zadania.
  • Będzie umiał zadawać efektywne pytania: Współpracownikom, Przełożonym, Klientom diagnozując ich potrzeby bez naruszania ich godności i prawa do odmiennego zdania.
  • Będzie potrafił używać komunikatów asertywnych.
  • Pozna i przećwiczy narzędzia komunikacyjne (parafrazę, rodzaje pytań i zakres ich stosowania, komunikat „JA”).

Jakie kompetencje społeczne ma szansę rozwinąć/nabyć korzystając ze szkolenia?

  • Nauczy się delegować i egzekwować zadania.
  • Wzmocni umiejętność kierowania zespołem.
  • Pozna i nauczy się stosować konstruktywną krytykę, kanapkę informacji zwrotnych, komunikat UFO, technikę FUKOZ.
  • Nabędzie umiejętność parafrazowania.
  • Pogłębi wiedzę na temat różnych typów osobowości i zdiagnozuje swój styl.
  • Będzie lepiej zorganizowany i łatwiej będzie mu motywować innych do organizowania swojego czasu pracy.
  • Wzmocni swoje umiejętności dotyczące komunikacji wewnętrznej asertywności i efektywności na swoim stanowisku pracy.
  • Pozna asertywne narzędzia komunikacyjne (Parafrazę, rodzaje pytań i zakres ich stosowania, komunikat „JA”) i będzie umiał je zastosować w komunikacji z innymi.
  • Nauczy się stosować „dopasowania” i „prowadzenia” w czasie komunikacji.
  • Nauczy się unikać słów, które sabotują komunikację.
  • Wzmocni umiejętność bezstresowej komunikacji.
  • Wzmocni umiejętność radzenia sobie z krytyką.
  • Będzie odważniejszy i pewny siebie oraz swoich umiejętności w rozmowach ze współpracownikiem, podwładnym, trudnym partnerem, zdenerwowanym klientem, wymagającym przełożonym itd

PROGRAM SZKOLENIA

MODUŁ 1. WARUNKI EFEKTYWNEJ KOMUNIKACJA WEWNĘTRZNEJ  

Cel: Poznanie barier utrudniających i narzędzi ułatwiających komunikację wewnętrzną

  • Bariery utrudniające efektywne porozumiewanie się w zespole (różne „osobowości”, brak świadomości celu, niezrozumienie poziomów – zadaniowego i społeczno-emocjonalnego, brak umiejętności komunikacji na poziomie jednostki)
  • Różne typy osobowości i sposoby komunikacji z nimi. Autodiagnoza
  • Sztuka aktywnego słuchania. Jak pokonać bariery utrudniające uważne słuchanie i jak skoncentrować się na treści odbieranego przekazu
  • Umiejętność parafrazowania
  • Jak wykorzystać pytania precyzujące wypowiedzi – rodzaje pytań i zakres ich stosowania
  • Kształtowanie słuchania opartego na empatii i otwartości
  • Mowa ciała – ważny element w komunikacji zespołu
  • Dopasowanie i prowadzenie podstawą efektywnej komunikacji interpersonalne
  • Gesty ułatwiające i blokujące komunikację w grupie

MODUŁ 2. SZTUKA DELEGOWANIA I EGZEKWOWANIA ZADAŃ ORAZ ODPOWIEDZIALNOŚCI

Cel: poznanie zasad delegowania zadań oraz odpowiedzialności

  • Delegowanie - dzielenie się władzą
  • Delegowanie – potrzeba czy konieczność?
  • Mity na temat delegowania – dlaczego boimy się delegować?
  • Co delegować, czego lepiej nie delegować - Zasada ABC
  • Zasady dotyczące delegowania
  • Sześć reguł efektywnego delegowania
  • Egzekwowanie delegowanych zadań
  • Feedback – jak przekazywać informacje trudne
  • Edyfikacja – skuteczny sposób zadbania o swoje emocje i relacje z innymi.

MODUŁ 3. OD BIERNOŚCI DO AGRESJI - POSTAWY W KOMUNIKACJI – KONSTRUKTYWNE PRZEZWYCIĘŻANIE SYTUACJI TRUDNYCH

Cel: Uświadomienie uczestnikom różnych postaw w komunikacji, poznanie postaw nawykowych i wyuczonych, autodiagnoza preferowanej postawy. Trening komunikatów asertywnych, wyposażenie uczestników w praktyczne narzędzia asertywne i perswazyjne

  • Poziomy konfliktów (informacja, cele, czynniki strukturalne, wartości, relacje) - rozwiązywanie konfliktów w zespołach 
  • Typy postaw:
  • postawy nawykowe (agresywna, pasywna, manipulacyjna)
  • postawy wyuczone (asertywna i odważna)
  • Trzy wymiary asertywności: postawa, zachowanie, techniki
  • Preferowany styl zachowania - autodiagnoza
  • Jak rozmawiać z podwładnymi - sposoby przekazywania trudnych informacji:
    • Konstruktywna krytyka – odwoływanie się do zachowania, nie ocenianie osoby
    • Kanapka informacji zwrotnych - metoda budująca pozytywny stan emocjonalny
  • Komunikat blokujący komunikację interpersonalną 
    • Komunikat „TY”
  • Słowa i wyrażenia perswazyjne – techniki reagowania

MODUŁ 4. TRENING WYBRANYCH TECHNIK ASERTYWNYCH

Cel: nauczenie się wybranych technik asertywnych; Udoskonalenie umiejętności efektywnego komunikowania się

  • Asertywność wobec szefa – wójta, burmistrza, prezydenta
  • Trening technik asertywnych: 
    • Asertywny komunikat „JA” – odwoływanie się do opisu rzeczywistości
    • Komunikat UFO – odwoływanie się do faktów
    • Technika FUKOZ – odwoływanie się do zaplecza
    • Technika mówienia „NIE” – asertywna odmowa
    • Techniki wspomagające:
  • „Przykro mi”
  • „Jest mi trudno”
  • Technika zamglenia
  • Technika jujitsu
  • Uprzedzanie krytyki
  • Zdarta płyta
  • Parafraza sytuacyjna
  • Jak wykorzystać asertywne komunikaty kiedy:
    • Krytyka jest częściowo słuszna, ale zbyt szeroko zakrojona
    • Krytyka ocenia ciebie, a nie działanie
    • Krytyka wyrażona jest w agresywnej formie
    • Krytyka podana jest w formie aluzji

PROWADZĄCA: Trener I stopnia Polskiego Towarzystwa Psychologicznego, certyfikowany Coach Multi Level Coaching, konsultant, magister edukacji. Od lat szkoli z częstotliwością ponad 600 godzin rocznie. Od 2014 roku w jej szkoleniach wzięło udział tysiące uczestników. Bogate doświadczenie w prowadzeniu szkoleń dla administracji publicznej, między innymi dla takich instytucji jak: Akademia Kultury Informacyjnej, Kancelaria Prezesa Rady Ministrów, Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi, Ministerstwa Rozwoju Regionalnego, Ministerstwo Środowiska, Przedstawicielstwo Komisji Europejskiej w Warszawie, Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego, Urząd Zamówień Publicznych, Urząd Miasta w Poznaniu, Polski Instytut Dyplomacji, ZUS w Nowym Sączu, Fundacja Rozwoju Demokracji Lokalnej i inni. Na stałe współpracuje z Uniwersytetem Adama Mickiewicza w Poznaniu ze studentami studiów podyplomowych i dziennych. Przez kilka lat prowadziłam szkolenia „Efektywne przetwarzanie informacji” dla studentów Szkoły Głównej Handlowej, Politechniki Warszawskiej, Akademii Medycznej. Od 2008 roku jest certyfikowanym coachem (certyfikat MLC), prowadzi indywidualne treningi z menedżerami wyższego szczebla i właścicielami firm. Oprócz business coachingu i manager coachingu prowadzi również life coaching.

 

DZIEŃ 2 - 4.09.24 r. - szkolenie PRAWO PRACY DLA SKARBNIKA

WAŻNE INFORMACJE O SZKOLENIU:

  • Zgodnie z Ustawą z dnia 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych Skarbnik jest pracownikiem samorządowym zatrudnianym na podstawie powołania. Wśród Państwa Skarbników wciąż żywa jest jednak dyskusja na temat tego, czy podstawa nawiązania stosunku pracy nie powinna ulec zmianie, a to dlatego, że zarówno w doktrynie jak i w orzecznictwie wskazuje się na to, że stosunek pracy z powołania, w porównaniu z innymi stosunkami pracy, jest stosunkiem pracy najmniej stabilnym. Dlatego też zapraszamy Państwa na spotkanie, na którym przedstawione zostaną cechy zarówno stosunku pracy z powołania, jak i umownego stosunku pracy.
  • Poza tym, z uwagi na rolę, jaką Państwo Skarbnicy odgrywają w Urzędach, w czasie spotkania przedstawione zostaną zagadnienia dotyczące Skarbnika, jako osoby kierującej pracownikami, ze szczególnym uwzględnieniem odpowiedzialności z zakresu prawa pracy.

PROGRAM:

  1. Podstawa prawna nawiązania stosunku pracy Skarbnika.
  2. Ustalenie warunków zatrudnienia, w tym ustalenie wysokości wynagrodzenia za pracę.
  3. Podstawa prawna odwołania skarbnika i wpływ na stosunek pracy. Ochrona stosunku pracy.
  4. Powołanie jako podstawa nawiązania stosunku pracy a umowa o pracę – podobieństwa i różnice.
  5. Status prawny skarbnika jako głównego księgowego budżetu jednostki samorządu terytorialnego oraz pracownika samorządowego.
  6. Skarbnik jako osoba kierująca pracownikami
  • uprawnienia osoby kierującej pracownikami,
  • obowiązki osoby kierującej pracownikami,
  • odpowiedzialność osoby kierującej pracownikami.

 7. Odpowiedzi na pytania Uczestników.

PROWADZĄCA: prawniczka, która specjalizuje się w problematyce zatrudniania, zbiorowym prawie pracy oraz pragmatykach urzędniczych. Przez 17 lat była pracownikiem Państwowej Inspekcji Pracy. W trakcie pracy przygotowała ponad 600 opinii prawnych. W działalności kontrolnej koncentrowała się na problematyce czasu pracy, naliczenia i wypłaty wynagrodzeń oraz współpracy pomiędzy pracodawcą a związkami zawodowymi. Prowadzi szkolenia, warsztaty i konferencje, w tym m.in. w ramach Kongresu Sekretarzy, Forów Sekretarzy i Pracowników Kadr, które to Fora działają w całej Polsce przy FRDL im. Jerzego Regulskiego. W działalności szkoleniowej zwraca uwagę przede wszystkim na praktyczny wymiar stosowania przepisów prawa, co umożliwia jej wypracowanie optymalnych form przekazu wiedzy. Ponadto od 2010 roku jest wykładowcą akademickim, który współpracuje z Akademią WSB w Dąbrowie Górniczej, a także ośrodkami zamiejscowymi Akademii, Wyższą Szkołą Zarządzania Ochroną Pracy, a także Uniwersytetem Łódzkim. W latach 2004-2011 r. była wykładowcą akademickim w Uniwersytecie Śląskim Wydział Prawa i Administracji.

zwiń
rozwiń