1. Wprowadzenie. Geneza e-administracji i bezpieczeństwo e-administracji. Ustawa o doręczeniach.
• Jakie podmioty muszą stosować e-doręczenia od 30.12.2023 r.?
• E-doręczenia – zasady doręczeń i ich skutki.
• Rejestrowane doręczenie elektroniczne a publiczna usługa rejestrowanego doręczenia elektronicznego.
• Baza adresów elektronicznych (dane przetwarzane w bazie, skutki wpisu do bazy adresów elektronicznych).
• Nowe usługi (rodzaje) doręczeń: publiczna usługa rejestrowanego doręczenia elektronicznego, publiczna usługa hybrydowa.
2. Definicje i skutki prawne rozumienia dokumentu elektronicznego:
• Dowody związane z doręczeniem:
- Dowód nadania.
- Dowód otrzymania.
• Archiwizacja dowodów doręczenia.
3. Nowa zasada pisemności i jej konsekwencje:
• Załatwianie sprawy „bez człowieka”.
• Załatwianie sprawy on-line.
• Rodzaje podpisów elektronicznych i ich prawne aspekty, w tym zasady podpisywania pism kierowanych do organów administracji w trybie k.p.a. a zasady uwierzytelniania pism, wynikające z przepisów materialno-prawnych.
4. Zasady składania podań utrwalonych w postaci elektronicznej:
• Podanie utrwalone w postaci elektronicznej a dokument elektroniczny.
• Nowy adres do doręczeń – kto go przyznaje, kto musi go mieć, jak wygląda, ile adresów będzie w jednej jednostce?
• Konsekwencje prawne składnia pism na adres poczty do doręczeń (zwykłym mailem).
• Pouczenie o zasadach prowadzenia korespondencji elektronicznej z organem.
• Czy należy podpisywać załączniki składane przez ePUAP czy tylko pismo główne?
• Jak weryfikuje się podpisy składane elektronicznie?
• Od kiedy liczymy terminy załatwienia sprawy w przypadku wpłynięcia pism utrwalonych w postaci elektronicznej?
5. Doręczenia elektroniczne po zmianach:
• Nowa siatka pojęciowa (dokument doręczenia).
• Hierarchia doręczeń:
- Publiczna usługa rejestrowanego doręczenia elektronicznego.
- Zasady prowadzenia korespondencji, dowody z nią związane, omówienie schematu PURDE.
- Publiczna usługa hybrydowa – zasady prowadzenia korespondencji, dowody z nią związane.
• Wyjątki od doręczenia elektronicznego.
• Adres do doręczeń elektronicznych wpisany do bazy adresów elektronicznych i konsekwencje jego wpisania do bazy.
• Jak należy doręczać korespondencję, jeśli nowy adres do doręczeń już jednostka posiada – na ten adres czy przez ePUAP?
• Czy można (i do kogo) doręczać przez ePUAP?
• Upoważnienie do odbioru i wysyłania korespondencji elektronicznej.
• Rozliczenie finansowe doręczeń elektronicznych.
6. Doręczenie wydruku pisma uzyskanego z systemu teleinformatycznego – kiedy i po co to robimy?
7. Dyskusja – odpowiedzi na pytania uczestników szkolenia.
KPA, prawo administracyjne, organizacja urzędu, archiwa