1. Komisja skarg, wniosków i petycji rady gminy, rady powiatu i sejmiku województwa:
• Obligatoryjny charakter powołania.
• Skład komisji.
• Zakres zadań.
• Przykłady rozwiązań postępowania w sprawie skarg, wniosków i petycji w Statucie Gminy, Powiatu.
2. Etapy kształtowania się instytucji skarg, wniosków i petycji. Konstytucyjne podstawy wnoszenia skarg, wniosków i petycji.
3. Postępowanie w sprawie wnoszenia i rozpatrywania petycji – Ustawa o petycjach:
• Pojęcie petycji, petycji wielokrotnej, ponownej petycji w tej samej sprawie.
• Przedmiot petycji.
• Podstawy prawne składania i rozpatrywania petycji.
• Postępowanie w sprawie rozpatrzenia petycji.
• Odpowiednie stosowanie kpa w postępowaniu w sprawie rozpatrzenia petycji.
4. Postępowanie w sprawie wnoszenia i rozpatrywania skarg i wniosków – KPA:
• Pojęcie skargi, wniosku.
• Przedmiot skargi i wniosku.
• Podstawy prawne składania i rozpatrywania skarg, wniosków.
5. Właściwość organów w sprawach skarg, wniosków i petycji:
• Zakres podmiotowy postępowania w sprawach skarg, wniosków.
• Zakres przedmiotowy postępowania w sprawach skarg, wniosków.
6. Postępowanie w sprawie skargi, wniosków, petycji a postępowanie administracyjne.
7. Zasady ogólne kpa odnoszące się do postępowania w sprawie skarg i wniosków oraz rozpatrzenia petycji.
8. Terminy rozpatrywania skargi, wniosku i petycji.
9. Sposoby zwalczania przewlekłości w załatwianiu skarg, wniosków i petycji.
10. Przebieg postępowania w sprawie skarg, wniosków i petycji – rozporządzenie RM z 2002 r. w sprawie organizacji przyjmowania i rozpatrywania skarg i wniosków:
• Organizacja przyjmowania i załatwiania skarg, wniosków i petycji.
• Nadzór i kontrola nad prawidłowością działania organów w tym zakresie.
Radni, biuro rady