• * Na Maku zamiast klawisza Alt używaj Ctrl+Option(⌥)

Petycja, skarga, wniosek oraz wniosek o udostępnienie informacji publicznej w praktyce JST

online
Potwierdzone
Program i karta zgłoszenia

Szkolenie on-line: wirtualne szkolenie prowadzone i realizowane za pomocą platformy, która umożliwi obustronną komunikację między prowadzącym szkolenie a uczestnikami.

Zapraszamy Państwa na dedykowane przede wszystkim pracownikom biur obsługi rady i radnym szkolenie, którego przedmiotem będą skargi, wnioski oraz petycje w kontekście KPA i dostępu do informacji publicznej.

 

Ważne informacje o szkoleniu

Prawidłowa interpretacja wpływającego pisma pozwala na zastosowanie właściwych kroków prawnych, a w konsekwencji na prawidłowe działanie organu. Proponujemy Państwu udział w szkoleniu, którego przedmiotem jest przybliżenie cech charakterystycznych dla poszczególnych instytucji prawnych jakie w kontakcie z organem przewidział ustawodawca, a które z uwagi na swój zbliżony charakter wywołują liczne problemy już na etapie interpretacji wpływającego pisma. Celem zajęć jest nabycie umiejętności rozróżniania poszczególnych instytucji, tak aby móc zastosować prawidłowe kroki prawne pozwalające na rozpatrzenia pisma zgodnie z prawem. Prezentowane Webinarium będzie prowadzone w formule warsztatowej – omawiane zagadnienia prawne zostaną poparte licznymi przykładami z praktyki urzędniczej co ma na celu zobrazowanie omawianych kwestii i wskazanie sposobów postępowania, które będzie można wdrożyć w swojej jednostce.

zwiń
rozwiń
Cele i korzyści

• Kompleksowe omówimy zagadnienia z zakresu przyjmowania, rozpatrywania i udzielania odpowiedzi na wpływające do organu petycje, skargi i wnioski.
• Wskazanie najczęściej popełnianych błędów i nieprawidłowości z zakresu skarg, wniosków i petycji.
• Otrzymanie odpowiedzi na między innymi następując na pytania:
- Czym różni się petycja od skargi i wniosku?
- Jakie są cechy charakterystyczne skargi, wniosku, petycji?
- Jakie podjąć kroki w celu weryfikacji złożonego pisma?
- Jak zorganizować procedurę rozpatrywania wniosków i skarg?
- Czy wniosek o udostępnienie informacji publicznej może być złożony zwykłym mailem po wejściu w życie nowego brzmienia art. 63 § 1 k.p.a.?
- Jak powinno wyglądać wezwanie do podpisania wniosku o udostępnienie informacji publicznej w przypadku konieczności wydania decyzji administracyjnej?
- Co powinno być na BIP w związku z u.d.i.p.?

zwiń
rozwiń
Program

1. Konstytucyjne podstawy instytucji skargi, wniosku, petycji i problemy z tego wynikające.
2. Czy skarga, wniosek, petycja, wniosek i udostępnienie informacji publicznej jest podaniem w rozumieniu art. 63 § 1 k.p.a.?
3. Nowa zasada pisemności a zasady wnoszenia skargi, wniosku, petycji, wniosku o dostęp do informacji publicznej.
4. Jak rozróżnić skargę od wniosku, od petycji?

• Właściwość rzeczowa organów właściwych.
• Cechy charakterystyczne każdej z instytucji.
• Problem ochrony danych osobowych w przypadku skarg?
5. Postępowanie wyjaśniające w sprawie skarg i wniosków. Kiedy i jak prowadzić?
6. Problematyka terminów rozpatrzenia poszczególnych pism.

• Jak powinno być zorganizowane rozpatrywanie wniosków, skarg, petycji?
• Błędy wnikające z kontroli NIK.
7. Art. 63 a art. 61 Konstytucji – wzajemne zależności.
8. Wniosek o udostępnienie informacji publicznej:

• Elementy formalne. Czy w ogóle są?
• Czy można składać zwykłym mailem?
• Kiedy musi być podpisany zgodnie z wymaganiami k.p.a.?
• Pierwsze kroki po wpłynięciu wniosku.
• Wniosek a „spam”.
• Wniosek o udostępnienie dokumentów potwierdzonych za zgodność z oryginałem,
• Przekazywanie wniosku w trybie art. 65 k.p.a.
• Wezwanie do podpisania wniosku w przypadku konieczności wydania decyzji administracyjnej.
• Terminy załatwienia wniosku.
9. BIP a u.d.i.p. – co powinno być na BIPie?
• Check lista do sprawdzenia.
10. Sposoby załatwienia wniosku w trybie u.d.i.p. – uwagi praktyczne.
11. Pytania?

zwiń
rozwiń
Adresaci

Szkolenie jest adresowane do wszystkich pracowników administracji publicznej zajmujących się rozpatrywaniem skarg, wniosków i petycji, pracowników biur obsługi rady, sekretarzy.

zwiń
rozwiń
Informacje o prowadzącym

Doświadczony praktyk (radca prawny, członek etatowy SKO w latach 2005/2011, Ekspert Narodowego Instytutu Samorządu Terytorialnego), autor licznych publikacji w tematyce k.p.a., trener i wykładowca mający udokumentowanych kilkaset szkoleń z zakresu k.p.a., współwłaściciel kancelarii prawnej specjalizującej się w obsłudze prawnej JST, adiunkt na Wydziale Prawa i Administracji UWM w Olsztynie w Katedrze Postępowania Administracyjnego i Sądownictwa Administracyjnego.

zwiń
rozwiń
Informacje dodatkowe

Cena: 389 PLN netto/os. Udział w szkoleniu zwolniony z VAT w przypadku finansowania szkolenia ze środków publicznych.

Zgłoszenia prosimy przesyłać do 5 stycznia 2023 r.