• * Na Maku zamiast klawisza Alt używaj Ctrl+Option(⌥)

Redagowanie pism urzędowych i kultura komunikacji elektronicznej. Upraszczanie tekstów pod kątem potrzeb osób niepełnosprawnych

Zapraszamy na szkolenie z redagowania pism urzędowych, podczas którego zapoznają się Państwo m.in. z zasadami poprawności językowej przy tworzeniu dokumentów urzędowych.

Ważne informacje o szkoleniu

Program szkolenia dotyczy szeroko rozumianej poprawności językowej (obejmującej najtrudniejsze zagadnienia gramatyczne, ortograficzne, interpunkcyjne, leksykalno-stylistyczne) ze szczególnym uwzględnieniem przykładów pochodzących z dokumentów i pism urzędowych. Podczas zajęć są omawiane najbardziej typowe i najczęstsze błędy językowe, pojawiające się zarówno w komunikacji internetowej, jak i tradycyjnej. Dzięki temu z jednej strony szkolenie jest wykładnią normy językowej, a z drugiej - prezentuje najważniejsze tendencje rozwojowe współczesnej polszczyzny. Szkolenie ma charakter konwersatoryjno-warsztatowy. Prowadzone jest z użyciem materiałów multimedialnych.

zwiń
rozwiń
Cele i korzyści

Zapoznanie słuchaczy z podstawowymi zasadami poprawnego redagowania pism urzędowo-kancelaryjnych oraz doskonalenie kompetencji językowej i komunikacyjnej, potrzebnych w życiu zawodowym tj. poprawności, sprawności, skuteczności i estetyki posługiwania się językiem polskim. Wiedza zdobyta podczas szkolenia pozwoli jego uczestnikom na świadomy, optymalny dobór zwrotów, form gramatycznych i środków stylistycznych. W efekcie będą potrafili przygotowywać teksty będące wzorem jasności, precyzji i zwięzłości. Wszystkie analizowane na szkoleniu zdania są autentyczne. Zawierają błędy językowe i nielogiczne sformułowania, które czasem wywołują komiczny efekt albo bywają niejednoznacznie rozumiane. Ich nieporadność ma stanowić pewnego rodzaju ostrzeżenie. Pomaga uzmysłowić uczestnikom szkolenia, jakie mogą być konsekwencje niesprawnego posługiwania się językiem.

zwiń
rozwiń
Program

1. Poprawność gramatyczna i ortograficzno-interpunkcyjna

• Wprowadzenie. Zapoznanie z podstawowymi elementami wzorcowego tekstu urzędowego.
 Poprawność językowa i kultura języka polskiego a wizerunek urzędu. Polszczyzna w Internecie.

• Ortografia (użycie wielkich i małych liter, pisownia łączna i rozdzielna, pisownia partykuły przeczącej nie,
 pisownia cząstki by z różnymi częściami mowy) i interpunkcja, najnowsze zmiany w zakresie ortografii,
 zapis liczb, dat, nazw i tytułów aktów prawnych, zasady przywoływania ustaw i rozporządzeń.

• Odmiana wyrazów kłopotliwych (m.in. odmiana nazwisk i nazw miejscowości).

• Składnia – związek zgody, związek rządu, zasady używania wyrazów funkcyjnych, szyk wyrazów
 w zdaniu, użycie imiesłowowych równoważników zdań.

• Kompozycja zdania złożonego – głównie zasady porządkowania treści, skróty składniowe.

• Skróty i skrótowce w zdaniu – skrótowce naruszające normę, różnica między skrótem a skrótowcem.

2. Poprawność leksykalno-stylistyczna (cechy stylu komunikatywnego)

• Dobór wyrazów i związków frazeologicznych – zgodność ze znaczeniem, zharmonizowanie
 z kontekstem, wieloznaczność, użycie synonimów, łączliwość.

• Ekonomiczność treściowa (pleonazmy i tautologie), szablon językowy, wyrazy nadużywane.

• Styl tekstów urzędowych – cechy stylu komunikatywnego a styl ciężki, struktury opisowe i rozwlekłe,
 nieuzasadniona podniosłość, nieuzasadniona potoczność.

• Analiza tekstu pod względem celowości, przydatności i stosowności użytych w nim środków językowych.

• Spójność i kompozycja tekstu.

• Środki stylistyczne w tekstach użytkowych.

• Najnowsze polskie słownictwo (m.in. zapożyczenia, wyrazy modne).

• Zasady prostego pisania. Upraszczanie wypowiedzi pod kątem potrzeb osób niepełnosprawnych.

3. Etykieta językowa i komunikacja w Internecie

• Korespondencja oficjalna (pisma urzędowe, okolicznościowe, informacje) – struktura, budowa i standaryzacja tekstu, najważniejsze elementy pisma, zwroty grzecznościowe, formuły rozpoczynające i kończące.

• Nowoczesne sposoby komunikowania się, komunikacja elektroniczna a komunikacja drukowana.

• E-urząd - zasady netykiety (savoir- vivre w Internecie) – e-maile, strona www, komunikatory, forum
 dyskusyjne.

• Specyfika komunikacji w sieci.

• Normy językowe w Internecie.

• Tytulatura – sposoby zwracania się w mowie i w piśmie do osób pełniących funkcje publiczne.

zwiń
rozwiń
Adresaci

Pracownicy urzędów i instytucji administracji publicznej odpowiedzialni za przygotowanie pism urzędowych, notatek, raportów, zaproszeń, komunikatów, pracownicy działów kontroli i audytu, osoby zainteresowane zagadnieniami zawartymi w programie szkolenia

zwiń
rozwiń
Informacje o prowadzącym

Językoznawca, wykładowca, redaktor. Absolwentka Wydziału Polonistyki, Wydziału Dziennikarstwa i Nauk Politycznych UW oraz studiów podyplomowych z redakcji językowej tekstu. Kilkanaście lat pracowała jako dziennikarka i redaktorka, m.in. w: „Życiu Warszawy”, „Gazecie Prawnej”, a także w wydawnictwach naukowych i edukacyjnych. Jest współautorem dziewięciu książek wydanych w kolekcji „Rzeczpospolitej”, „Dziennika” i „Newsweeka”. W 2003 roku otrzymała ogólnopolską nagrodę dziennikarską przyznaną przez PFRON. Specjalizuje się w szkoleniach z zakresu: redagowania pism kancelaryjno-urzędowych, poprawności językowej i komunikatywności tekstów urzędowych/prawniczych.

zwiń
rozwiń
Informacje dodatkowe

Cena: 305 PLN netto/os. Udział w szkoleniu zwolniony z VAT w przypadku finansowania szkolenia ze środków publicznych.

Wypełnioną kartę zgłoszenia należy przesłać poprzez formularz zgłoszenia na www.frdl.szczecin.pl lub mailem na adres centrum@frdl.szczecin.pl do 2 lipca 2021 r.