• * Na Maku zamiast klawisza Alt używaj Ctrl+Option(⌥)

Tworzenie, łączenie lub powoływanie wspólnych instytucji kultury przez kilka jednostek samorządu terytorialnego. Obowiązki organizatora, finansowanie i  wyposażenie – aspekty prawne i rachunkowe

Zapraszamy Państwa na szkolenie, dotyczące wspólnych Instytucji Kultury - ich powstawanie i scalanie w kontekście finansowym i prawnym.

Ważne informacje o szkoleniu

Podczas szkolenia prowadząca omówi, w jaki sposób oraz jakie jednostki kultury mogą być połączone (czy muzeum z biblioteką, czy z centrum kultury, itp.). Wskaże, jak rozwiązać problem prowadzenia wspólnej obsługi rachunkowo – finansowej instytucji kultury na terenie gminy oraz jak powinien przebiegać proces wyposażenia, doposażenia oraz finansowania instytucji przez gminę. Udzieli także odpowiedzi – czy i na jakiej zasadzie mogą być prowadzone wspólne instytucje kultury kilku jednostek samorządu terytorialnego.

zwiń
rozwiń
Cele i korzyści
  • Ugruntowanie wiedzy niezbędnej przy podejmowaniu inicjatywy w zakresie reorganizacji lub tworzenia nowych instytucji kultury na terenie gminy, powiatu, czy podziale lub umownego powierzenia prowadzenia instytucji innym podmiotom lub jst.
  • Poznanie zasad rachunkowości (obieg dowodów prawno-księgowych) związanych z wyposażeniem instytucji kultury w mienie niezbędne do prowadzenia działalności, w tym przekazanie nieruchomości z mienia gminnego (dopuszczalne formy prawne i dokumentacja rachunkowa) oraz kwestie utrzymania obiektu, w którym działalność jest prowadzona.
  • W celu uniknięcia nieprawidłowości w zarządzaniu samorządowymi instytucjami kultury, omówione zostaną przykładowe błędy popełniane na etapie łączenia lub tworzenia wspólnych instytucji kultury, a także w zakresie wyposażania i przekazywania części mienia tym instytucjom.
zwiń
rozwiń
Program
  1. Wprowadzenie - podstawowe regulacje prawne .
  2. Zadania jst w zakresie prowadzenia działalności kulturalnej (zadnia własne, obligatoryjne).
  3. Samorządowe instytucje kultury jako jednostki organizacyjne z osobowością prawną.
  4. Formy organizacyjne działalności kulturalnej oraz zasady finansowania (wspólne cele, różne sposoby).
  5. Utworzenie – rola organizatora instytucji kultury.
  6. Akt o utworzeniu instytucji kultury, statut, regulamin, wpis do rejestru.
  7. „Warunki organizacyjno-finansowe działalności instytucji kultury oraz program jej działania” - umowa z kandydatem na dyrektora instytucji kultury.
  8. Wyposażenie w mienie, doposażenie (w jaki sposób, na podstawie jakich dokumentów prawnych oraz księgowych wyposażamy instytucje w środki trwałe, w tym grunty i budynki, pozostałe środki trwałe, wartości niematerialne i prawne, itp.).
  9. Szczególna ochrona obiektów przeznaczonych do prowadzenia działalności instytucji kultury.
  10. Obowiązki organizatora w zakresie finansowania działalności oraz granice nadzoru nad funkcjonowaniem instytucji kultury.
  11. Rachunkowość instytucji kultury, a wspólna obsługa.
  12. Tryb formalno-prawny i rachunkowy związany z połączeniem instytucji kultury prowadzących działalność w różnych formach (zasoby majątkowe i pracownicze).
  13. Podział instytucji kultury - wyłączenie i przekazanie części działalności do innej instytucji lub utworzenie nowej instytucji na bazie tej lub innych jednostek.
  14. Wspólna instytucja kultury organizatorów prowadzona przez jednego z organizatorów kultury na podstawie umowy.
  15. Umowne przekazanie prowadzenia instytucji kultury przez inną jednostkę samorządu terytorialnego.
  16. Likwidacja instytucji kultury.
  17. Wybrane przykłady z orzecznictwa i rozstrzygnięć nadzorczych.
  18. Odpowiedzi na pytania uczestników szkolenia.
zwiń
rozwiń
Adresaci

Przedstawiciele organów wykonawczych oraz organów stanowiących jednostek samorządu terytorialnego (w szczególności gmin, powiatów), radni- przedstawiciele komisji organu stanowiącego, dyrektorzy instytucji kultury, skarbnicy, główni księgowi urzędów oraz instytucji kultury, pracownicy - specjaliści zajmujący się z ramienia organizatora jednostkami kultury, kontrolerzy wewnętrzni, audytorzy. 

zwiń
rozwiń
Informacje o prowadzącym

Prawnik, ekonomista, specjalista i praktyk z zakresu prawa samorządowego, rachunkowości i finansów publicznych, w tym audytu, kontroli zarządczej i inwentaryzacji. Doświadczony trener i wykładowca (ponad 30 lat pracy w sektorze finansów samorządowych).

zwiń
rozwiń
Informacje dodatkowe

Cena: 299 PLN netto/os. Udział w szkoleniu zwolniony z VAT w przypadku finansowania szkolenia ze środków publicznych.

Wypełnioną kartę zgłoszenia należy przesłać poprzez formularz zgłoszenia na www.mistia.org.pl lub mailem na adres szkolenia@mistia.org.pl do 8 lipca 2021 r.