• * Na Maku zamiast klawisza Alt używaj Ctrl+Option(⌥)

Jak krok po kroku opracować strategię rozwoju gminy zgodnie z nowymi wymaganiami ustawowymi

W przypadku zgłoszenia do 3 stycznia cena wynosi 599,00 PLN netto.

Zapraszamy Państwa na szkolenie, którego przedmiotem będzie strategia rozwoju gminy.

Ważne informacje o szkoleniu

W kraju od ponad 2 lat wdrażany jest nowy pakiet przepisów dotyczących polityki rozwoju. Na poziomie lokalnym zmiany dotyczą w szczególności strategii rozwoju gminy, która po raz pierwszy w polskim ustawodawstwie zyskała podstawę prawną w ustawie o samorządzie gminnym. Ustawa określa także zakres merytoryczny i procedurę sporządzania strategii. Zapraszamy na szkolenie, podczas którego omówimy skutki i praktyczne konsekwencje tych zmian dla gmin. Zaprezentujemy m.in. nowe wytyczne, sposób powiązania strategii rozwoju z planowaniem przestrzennym oraz konsekwencje przyjętego modelu planowania strategicznewgo np. w pozyskiwaniu środków finansowych z funduszy unijnych. Dzięki szkoleniu prowadzonemu przez zespół praktyków współpracujących na co dzień z wieloma jednostkiami samorządu terytorialnego w całej Polsce, będących jednocześnie autorami poradnika ministersialnego w tym zakresie, uczestnicy będą mieli możliwość konsultacji najtrudniejszych etapów przygotowania i aktualizacji strategii w gminie.

zwiń
rozwiń
Cele i korzyści
  • Prezentacja najważniejszych zmian dla strategii gminnych, wprowadzanych nowelizacją ustawy.
  • Omówienie procedury przystąpienia do budowy strategii rozwoju zgodnie z wytycznymi nowelizacji ustawy i metodologii przeprowadzenia całego procesu – w tym uchwała o przystąpieniu do sporządzenia strategii rozwoju gminy oraz określenia szczegółowego trybu i harmonogramu opracowania projektu strategii,
    w tym trybu konsultacji.
  • Prezentacja i omówienie poszczególnych elementów/rozdziałów strategii rozwoju gminy.
  • Omówienie nowych elementów strategii rozwoju gminy: uwarunkowania i model struktury funkcjonalno-przestrzennej, w tym prawo wodne, obszary strategicznej interwencji, a także ramy finansowe, wytyczne dla dokumentów wdrożeniowych itp. – powiązanie strategii rozwoju z planowaniem przestrzennym i finansowym.
  • Omówienie procesu konsultacji strategii rozwoju – tryb, metody, harmonogram, praktyczne wskazówki realizacyjne.
  • Analiza procesu opiniowania strategii rozwoju gminy z instytucjami zewnętrznymi, zgodnie z wytycznymi nowelizacji ustawy.
  • Ewaluacja trafności, przewidywanej skuteczności i efektywności realizacji strategii rozwoju.
  • Wyjaśnienie roli strategii dla dokumentów planowania przestrzennego.
  • Uzyskanie informacji nt. roli strategii w nowej perspektywie finansowej UE na lata 2021-2027.
zwiń
rozwiń
Program

DZIEŃ I  17 STYCZNIA

I. WPROWADZNIE DO PLANOWANIA ZINTEGROWANEGO
1. Strategia rozwoju gminy:
a. Strategia jako proces i jako dokument; 
b. Rola strategii oraz wynikające z niej funkcje;
c. Główne przesłanki aktualizacji / budowy strategii rozwoju gminy – uwarunkowania wewnętrzne i zewnętrzne dla gminy;
d. Modele pracy nad strategią (urzędniczy, ekspercki, partycypacyjno-ekspercki) – charakterystyka, porównanie kosztów i korzyści.
2. Nowe wytyczne w zakresie budowy strategii rozwoju gminy wdrożone nowelizacją ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju oraz niektórych innych ustaw:
a. Wytyczne proceduralne – elementy procesu opracowania projektu strategii rozwoju gminy i postępowania z projektem do czasu uchwalenia przez radę gminy;
b. Wytyczne merytoryczne względem projektu strategii rozwoju gminy - obligatoryjne i fakultatywne rozdziały dokumentu.

II. ROZPOCZĘCIE PROCEDURY
Uchwała startowa. Uchwała rady gminy, określająca szczegółowy tryb i harmonogram opracowania projektu strategii rozwoju gminy, w tym tryb konsultacji – przykład i omówienie uchwały spełniającej wymagania ustawowe, etapy procesu na przykładzie propozycji uchwały rady gminy.

III. OPRACOWANIE PROJEKTU STRATEGII ROZWOJU GMINY
1. Diagnoza sytuacji społecznej, gospodarczej i przestrzennej gminy wraz z wnioskami dla strategii:
a. Istota diagnozy;
b. Analizy statystyczne – zakres tematyczny, dynamika, benchmarking, zróżnicowanie i specjalizacje lokalne, źródła danych, przykłady;
c. Badania społeczne – ilościowe, jakościowe, koszty i korzyści;
d. Praktyczne wskazówki i najczęściej popełniane błędy w diagnozach;
e. Bank Danych Lokalnych GUS – dane dla jednostki terytorialnej, dane według dziedzin, praktyczne wykorzystanie w pracach diagnostycznych;
f. Graficzna prezentacja danych i zachodzących zmian, w tym możliwości wynikające zarówno z narzędzi ogólnodostępnych, jak i z systemów informacji przestrzennej;
g. Analiza SWOT – ponadstandardowe wykorzystanie w strategii.
2. Wypracowanie założeń programowych strategii rozwoju gminy:
a. Zakres i logika części programowej strategii - obligatoryjne i fakultatywne elementy w ramach części programowej, wizja rozwoju gminy, cele i kierunki działań, oczekiwane rezultaty planowanych działań oraz wskaźniki ich osiągnięcia;
b. Praktyczne wskazówki odnośnie sposobu formułowania celów i kierunków działań oraz rezultatów i wskaźników wraz z przykładami
3. Wypracowanie założeń funkcjonalno-przestrzennych strategii rozwoju gminy:
a. Model struktury funkcjonalno-przestrzennej – idea, zakres, rola, odniesienie do dokumentów przestrzennych, przykłady;
b. Ustalenia i rekomendacje dla kształtowania i prowadzenia polityki przestrzennej w gminie – warunki, zakres, przykłady;

DZIEŃ II  18 STYCZNIA

Wypracowanie założeń funkcjonalno-przestrzennych strategii rozwoju gminy – cd.:
c. Opracowanie modelu struktury funkcjonalno-przestrzennej wraz z ustaleniami i rekomendacjami w zakresie kształtowania i prowadzenia polityki przestrzennej w gminie – procedura krok po kroku, przykłady;
d. Obszary strategicznej interwencji – idea, definicja, wyznaczanie, rola, OSI na poziomie ponadlokalnym i gminnym, przykłady;
3. Wypracowanie założeń wdrożeniowych strategii rozwoju gminy:
a. System zarządzania strategią – zadania i zakres odpowiedzialności komórek realizujących strategię; mechanizmy i instrumenty wdrożeniowe; wytyczne do sporządzania dokumentów wykonawczych; system monitoringu, ewaluacji i aktualizacji strategii rozwoju gminy;
b. Ramy finansowe i źródła finansowania strategii – szacowanie kosztów, analiza potencjału inwestycyjnego gminy, nowa perspektywa finansowa UE na lata 2021-2027.


IV. PROCEDURA POSTĘPOWANIA Z PROJEKTEM STRATEGII ROZWOJU GMINY
1. Konsultacje społeczne strategii rozwoju gminy – wymagania prawne, rekomendowane zasady i formy prowadzenia konsultacji, konsekwencje dla projektu strategii rozwoju gminy, praktyczne wskazówki realizacyjne – zarządzenie, rejestr zgłoszonych uwag, postepowanie ze zgłoszonymi uwagami, raport z konsultacji.
2. Opiniowanie strategii rozwoju gminy przez zarząd województwa – wymagania prawne, konsekwencje dla projektu strategii rozwoju gminy, praktyczne wskazówki realizacyjne.
3. Uprzednia ewaluacja trafności, przewidywanej skuteczności i efektywności realizacji strategii rozwoju gminy - definicja i rola ewaluacji ex-ante, kryteria ewaluacji, praktyczne wskazówki realizacyjne.
4. Strategiczna ocena odziaływania na środowisko - wymagania prawne, uzgodnienie odstąpienia, prognoza oddziaływania na środowisko.
5. Podsumowanie. Pytania i odpowiedzi.
 

zwiń
rozwiń
Adresaci

Kadra kierownicza i pracownicy JST w szczególności w gminach (w tym miastach), odpowiedzialni za przygotowanie, wdrażanie i monitorowanie strategii rozwoju oraz wydziały związane z pozyskiwaniem środków na rozwój JST.

zwiń
rozwiń
Informacje o prowadzącym

Prowadzący I - Dyrektor FRDL MISTiA. Ekspert, konsultant w dziedzinie rozwoju lokalnego i regionalnego oraz planowania i zarządzania strategicznego w JST, organizacjach pozarządowych i podmiotach ekonomii społecznej. Moderator procesów budowy strategii rozwoju dla różnych szczebli samorządu terytorialnego w Polsce i zagranicą, realizator badań, analiz i audytów w sferze publicznej i gospodarczej. Wieloletnie doświadczenie w kierowaniu projektami, moderowaniu sesji strategicznych, konstruowaniu strategii i planów rozwojowych, facylitacji spotkań zespołów zadaniowych, prowadzeniu badań kompetencji pracowników samorządowych oraz jakości usług publicznych, opracowywaniu analiz społecznych i gospodarczych, realizacji audytów oświaty itp. Współautor wielu strategii samorządowych, planów rozwoju lokalnego, programów rewitalizacji, wieloletnich planów inwestycyjnych, strategii oświatowych i innych branżowych w Polsce i na Ukrainie. Współautor praktycznego poradnika z zakresu tworzenia strategii rozwoju gminy w świetle nowelizacji ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju i innych ustaw na zlecenie Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej.

Prowadzący II - Menedżer publiczny. Konsultant z zakresu zarządzania i planowania strategicznego dla JST i NGO. Autor kilkudziesięciu strategii rozwoju oraz polityk branżowych w Polsce i na Ukrainie. Pomysłodawca i koordynator projektów krajowych i międzynarodowych. Od lat związany z samorządem i sektorem pozarządowym. Współautor praktycznego poradnika z zakresu tworzenia strategii rozwoju gminy w świetle nowelizacji ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju i innych ustaw na zlecenie Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej. Kierownik Zespołu ds. Doradztwa i Rozwoju FRDL MISTiA.

zwiń
rozwiń
Informacje dodatkowe

Cena: 649 PLN netto/os.
W przypadku zgłoszenia do 3 stycznia cena wynosi 599,00 PLN netto.
Udział w szkoleniu zwolniony z VAT w przypadku finansowania szkolenia ze środków publicznych.

Zgłoszenia należy przesłać do 11 stycznia 2023 r.